Love in Life

Powered by Blogger.

16 Perkara Tak Best Bila Badan Gemuk

Kalau dulu badan bersaiz besar atau gemuk boleh menjadikan keyakinan diri seseorang merundum jatuh, tapi hari ini saiz badan tidak semestinya merendahkan keyakinanseseorang. Walaupun hari ini, golongan berbadan besar sudah dianggap normal dan awesome bagi sesetengah pihak, tapi masih ada banyak benda tak best apabila berbadan gemuk.

17 PERKARA TAK BEST BILA BADAN GEMUK

Detox Shaklee
Apa yang Tak Best Bila Badan Gemuk
Gambar dari: slingingthebull.com
1- KESUKARAN BERNAFAS
Ramai orang yang memiliki berat badan berlebihan mengalami kesukaran untuk bernafas. lebihan lemak menyekat pengembangan sangkar tulang rusuk dan meninggalkan ruang yang kecil untuk diafragma bergerak ke bawah seperti yang sepatutnya. Di samping itu, paru-paru terpaksa menyediakan ruang tambahan untuk menyimpan lemak dan mengurangkan proses pertukaran oksigen.

Kesukaran untuk bernafas menghadkan aktiviti harian seseorang yang berbadan gemuk. Sedangkan mendaki beberapa anak tangga pun dah termengah-mengah, takkan nak berlari di balapan pula.

2- BERJALAN MEMERLUKAN USAHA YANG LEBIH
Kebanyakan orang yang berbadan besar terpaksa menghadkan pergerakkan. Kegemukkan menuntut pinggul, lutut dan kaki untuk menanggung beban yang berlebihan. Sesetengah pakar menyatakan bahawa obesiti menjadi salah satu punca kepada osteoarthritis.

3- CABARAN BESAR MENGIKAT TALI KASUT
Individu dengan lebihan berat badan perlu berjuang dengan banyak perkara asas seperti mengikat tali kasut ataupun memotong kuku. Dengan menurunkan beberapa kilogram berat badan secara berperingkat boleh memudahkan banyak rutin harian seseorang yang berbadan besar.

Baca:

4- PENYAKIT JANTUNG ADALAH PENYAKIT BIASA
Keadaan fizikal dengan berat badan berlebihan menyebabkan risiko penyumbatan, kesesakkan dan halangan berlaku dalam salur darah. Lebihan lemak memberi tekanan kepada jantung, paru-paru, dan organ dalaman lain serta memusnahkan tenaga dan kualiti hidup seseorang dalam banyak cara.

Malah orang yang berlebihan berat badan mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat serangan jantung dan strok.

5- CENDERUNG KEPADA KEMATIAN AWAL
Orang yang memiliki berat badan berlebihan lebih cenderung kepada risiko kematian awal disebabkan penyakit-penyakit yang hinggap di badan.

Tidak dinafikan bahawa ada banyak juga kes kematian melibatkan orang yang tidak berbadan gemuk, tetapi banyak kes boleh kita tengok melibatkan kemation awal seseorang disebabkan penyakit yang ditanggung akibat daripada lebihan berat badan.

Baca: 7 Masalah Kesihatan Selesai dengan Detox

6- KUALITI HIDUP YANG TERUK
Kehidupan dengan rutin yang termengah-mengah di depan bilik menunggu doktor bukanlah suatu yang menarik dalam hidup. Perubatan moden, pil-pil tekanan darah, ubat kolesterol, memasukkan stent, implan perentak jantung, transplantasi organ, penggantian sendi, dan segala jenis rawatan untuk memanjangkan hayat bukanlah suatu kisah yang diinginkan dalam hidup.

Obesiti mengurangkan gaya hidup manusia dengan pelbagai cara yang akhirnya membawa kesedihan dan kemurungan yang akhirnya makanan tidak berkhasiat menjadi "penawarnya", yang akan lebih memburukkan lagi keadaan.

7- SELALU SAKIT BELAKANG
Sebilangan besar orang berbadan gemuk mengalami sakit belakang yang teruk. Berat berlebihan menekan bahagian belakang lebih banyak daripada yang sepatutnya untuk mengekalkan pergerakkan dengan kurang rasa sakit.

Pakar perubatan yang sering berhadapan dengan pesakit sakit belakang selalunya akan memberi saranan supaya pesakit menurunkan berat badan dan menguatkan otot perut.

Baca: Kenapa Perlu Detox Jika Nak Kurus

8- KEMURUNGAN
Berat badan yang berlebihan menjadi penghalang seseorang daripada melakukan banyak benda. Kemurungan adalah suatu yang rumit, sebahagiannya boleh terjadi disebabkan oleh ketidakseimbangan kimia dalam badan, merasakan diri tidak menarik, terasing daripada bersosial, tiada keinginan untuk mencari pasangan hidup dan banyak lagi faktor-faktor lain.

9- KEGEMUKAN MENGHAMPIRKAN DIRI KEPADA KENCING MANIS
Obesiti dan kurang bersenam menyumbang secara langsung kepada keadaan ini. Risiko ini dapat dikurangkan dengan mengurangkan berat badan.

10- BANYAK BAJU TAK MUAT!
Menjadi gemuk menyukarkan seseorang untuk mendapatkan pakaian yang menjadi idaman walaupun sudah banyak pakaian "plus size" dijual di pasaran. Langkah terbaik adalah dengan mengakui banyak pakaian dah tak muat untuk dipakai dan mengambil langkah segera untuk mendapatkan kembali saiz badan asal.

Baca: Detox Untuk Kurus Tapi Hakikatnya Dapat Lebih Lagi

11- KESUKARAN MENCARI PASANGAN
Walaupun isu ni agak sensetif, tapi hakikatnya ramai juga orang tidak akan mempertimbangkan untuk memilih pasangan yang obesiti.

12- HILANG RASA HORMAT
Hilang rasa hormat pada diri sendiri dan gagal untuk menghormati orang lain. apabila penampilan fizikal berbeza daripada kebanyakan orang lain, mencari dan berkawan akan menjadi sukar. Rendah keyakinan diri boleh menyebabkan orang lain menghindari individu gemuk dan keadaan ini boleh menyebabkan kemurungan.

13- CABARAN UNTUK MENDAPAT KERJA
Terdapat majikan yang menolak calon berbadan besar untuk bekerja di syarikatnya. Mereka beranggapan orang yang berbadan besar pergerakan dan kerjanya perlahan dan akan cepat letih.

Nampak macam tak patut je kan. Tapi itulah hakikatnya bahawa terdapat segelintir majikan yang memilih pekerja yang mereka yakin boleh bergerak pantas dan akan melakukan kerja dengan cepat.

14- TEMPAT DUDUK DALAM KERETA, TEATER DAN KAPAL TERBANG SEMPIT
Pernah duduk di sebelah orang berbadan besar dalam kapal terbang? Orang berbadan besar akan mengambil lebih banyak ruang penumpang lain bagi memuatkan badan mereka.

15- DAGU BERLAPIS DAN KULIT MENGGELEBEH
Kedua-dua keadaan ini dapat dilupuskan dengan melakukan pengurangan berat badan. Sering kali berlaku, orang yang berbadan besar mempunyai dagu berlapis dan kulit menggelebeh dengan perut tergantung di bawah tali pinggang.

16- PELUH DAN MASALAH BAU BADAN
Walaupun bukan semua orang berbadan besar mempunyai bau badan, tapi kebanyakan orang bersaiz besar ada bau badan. Kulit yang berlipat-lipat menghadkan pengaliran udara dan menyebabkan perpeluhan yang menyebabkan timbulnya bau badan yang tidak menyenangkan.

Nuha percaya mungkin ada segelintir individu yang berbadan besar kurang bersetuju dengan 16 perkara di atas, tapi menerima dan terus menerima perkara sebegini adalah lebih baik untuk kebaikan golongan ini. Niat Nuha berkongsi di sini semoga yang membacanya termotivasi untuk menyemak kembali tabiat pemakanan dan senaman.

Petikan asal: slingingthebull.com

Mengurangkan berat badan tidaklah seteruk yang disangka. Ia berkaitan dengan perubahan gaya hidup menyeluruh ke arah yang lebih baik. Baca di sini 3 Gaya Hidup Sihat Dengan Jom Detox Jutawan.

Nuha
Pengedar Shaklee Sejak 2013
Contact: 017-4991289 
FB: Nuha Hayati
IG: nuha.hayati
0 Comment For "16 Perkara Tak Best Bila Badan Gemuk"

Terima kasih atas kunjungan anda ke blog Nuha. Komen-komen positif dan membina adalah amat dialu-alukan. Terima kasih.

Back To Top